środa, 7 stycznia 2015

Madera, Fanal - wciągające miejsce, niezwykły spektakl natury.

Do Fanal trafiliśmy pierwszego dnia wędrówek po Maderze. Po pełnej wrażeń przeprawie szlakiem PR 13 Vereda do Fanal dotarliśmy do celu.. Nie wiedzieliśmy na początku nawet czym jest Fanal. Ot widniał on jako punkt zaznaczony na mapie i myśleliśmy, że będzie to jedynie miejsce zakończenia naszej wędrówki w tym rejonie Madery. Dobrze, że lubimy niespodzianki bo Fanal okazało się dla nas wielką niespodzianką.

Niepokojące piękno Fanal Wyspa Madera górski szlak PR 13

Podczas schodzenia od szczytu Pedreira zaskoczyło nas załamanie pogody. Ciemność i chmury gęste jak mleko sunące wokół z nieprawdopodobną prędkością przyprawiały o ciarki na plecach. GPS wskazywał, że jesteśmy niedaleko naszego celu i to właśnie poprawiało nam humor. Mimo wszechobecnej wilgoci brnęliśmy w zieloności łąk rosnących wokół szczytu w dół. W oddali z mgły zaczęły wyłaniać się powoli kształty drzew.

Madera zejście w okolicy szczytu Pedreira PR 13

Osłonięta od północnego wiatru dolina powoli odsłaniała swoje prawdziwe oblicze. Mimo mgły mogliśmy zobaczyć, że wyglądem przypomina miejsce w którym z powodzeniem mogłyby mieszkać Hobbity z Tolkienowskich książek. Miękka, równa i zielona trawa zaściełała niemal każdy skrawek powierzchni. Wkomponowane w nią elementy architektury tworzyły świetną całość. Dopełnienie stanowiły drzewa nieregularnie, lecz jakby z zamysłem zasadzone, tworząc wrażenie półdzikiego ogrodu.

Fanal Budynki we mgle Madera

Mgła dodawała do tego atmosferę grozy. Znów byliśmy jak w zaczarowanym lesie. Tym razem jednak drzewa wyglądały jak duchy. Panowała przejmująca cisza i miało się wrażenie, że czas jakby przestał płynąć. Trafiliśmy na przepiękny spektakl przyrody. Tego dnia Madera postanowiła przywitać nas w wyjątkowy sposób.

Drzewa Duchy Wyspa Madera Fanal

Kluczyliśmy pośród drzew podziwiając coraz ciekawsze ich kompozycje. Wyobraźnia wariowała podsuwając obrazy tego, co za chwilę może wyłonić się z gęstej mgły. Kilka szybkich kroków będących rezultatem ekscytacji kolejnymi niezwykłymi kształtami powodowało, że czasem traciliśmy siebie z oczu. Słychać było jedynie nasze głosy. Tylko krzycząc mogliśmy się z powrotem odnaleźć.

Mgły Madery Fanal górski szlak PR 13

Po pewnym czasie korzystając z GPS-u stwierdziliśmy, że krążymy w kółko. Pierwszy raz zdarzyło mi się tak stracić orientację. Naszym kolejnym celem było wyjście do drogi asfaltowej ER 209.

Niezwyły spektakl natury na Maderze Fanal

Fanal jest to miejsce także przygotowane dla turystów. Są tu domki, w których można zrobić sobie piknik. Stary budynek, który pewnie kiedyś pełnił jakąś ważną funkcję, teraz przypominał we mgle mroczne ruiny prastarej budowli.

Mgły w Fanal Wyspa Madera szlak górski PR 13

Trafiliśmy także na malowniczy plac, na którym zamontowano liczne ławki. We mgle i już powoli prześwitującym przez chmury słońcu, wyglądał bardzo malowniczo. Prawdziwie sielankowe miejsce na zrobienie sobie zasłużonego postoju. Piknik tam był dla nas świetną nagrodą za cały trud szlaki PR 13 Vereda do Fanal. Samo Fanal natomiast okazało się perłą tej wędrówki. Madera miała nas jeszcze zaskoczyć wiele razy ale teraz siedzieliśmy zachwyceni wrażeniami jakie spotkały nas tego dnia.

Budynek w Fanal Madera szlak górski PR 13

Pamiętajcie, że góry są dla wszystkich ale nie dla każdego. Są dla wszystkich przygotowanych na to, co można tam spotkać. Jeśli wolicie słońce i ciepłe plaże, basen przy hotelu to też dobrze. Wszystkim którzy nie mogą wysiedzieć w miejscu polecamy szlak PR 13 na Wyspie Madera. Być może wam też pokaże niezwykły spektakl.

Fanal Wyspa Masera Ławki Miejsca do siedzenia
Lokalizację tego szlaku i jego opis znajdziecie w naszym artykule na temat Vereda do Fanal PR 13

Jeśli podobał ci się artykuł komentuj, polub, udostępnij :)